0

گرندپری ایمولا 2022؛ پیروزی ورستپن در روز بد فراری

مکس ورستپن

گرندپری ایمولا 2022 یا همان گرندپری امیلیا رومانیا، برای سومین فصل متوالی برگزار شد و نگاهی داریم به این مسابقه فرمول یک.

چهارمین مسابقه فصل 2022 فرمول یک، گرندپری امیلیا رومانیا یا همان ایمولا بود. این اولین مسابقه فصل 2022 بود که اسپرینت ریس یا اصطلاحا اسپرینت کوالیفایینگ داشت. روز جمعه تعیین خط برگزار شد که جایگاه راننده ها در اسپرینت ریس را مشخص کرد. روز شنبه مسابقه اسپرینت ریس برگزار شد که حکم تعیین خط مسابقه اصلی را داشت و یکشنبه نیز مسابقه اصلی انجام شد.

تعیین خط گرندپری امیلیا رومانیا 2022

در يک هواى بارانى و در روزى كه بارها شاهد پرچم قرمز بوديم، اين مكس ورستپن بود كه بالاتر از شارل لكلر به پول پوزيشن اسپرينت ريس ايمولا رسيد تا مسابقه شنبه را از جايگاه نخست شروع کند. هيچكدام از راننده هاى مرسدس به Q3 نرسیدند که چنین چیزی از سال 2012 و گرندپری ژاپن سابقه نداشت.

کارلوس ساینز که تعیین خط خوبی را سپری می کرد، در مرحله دوم تصادف کرد و همین باعث شد که علی رغم رسیدن به Q3، نتواند در این مرحله شرکت کند. پيشرفت مک لارن به وضوح مشخص بود و لندو نوريس كه در پايان Q3 به مشكل خورد، به جایگاه سوم رسید. رتبه چهارم كوين مگنسن نیز بهترين عملكرد او در تعيين خط فرمول يک است. استن مارتين هم عملکرد بهتری داشت و سباستين فتل توانست خودش را به جمع 10 راننده برتر برساند.

نتیجه تعیین خط اسپرینت کوالیفایینگ گرندپری ایمولا 2022
نتیجه تعیین خط اسپرینت کوالیفایینگ گرندپری ایمولا 2022

اسپرینت کوالیفایینگ گرندپری ایمولا 2022

اسپرينت كواليفايينگ گرندپرى ايمولا برگزار شد و اين مكس ورستپن بود كه در نبردى جذاب با شارل لكلر، توانست برنده اين مسابقه شود و به پول پوزيشن مسابقه اصلى برسد. ورستپن در حالى در اين مسابقه به پيروزى رسيد كه در همان استارت مسابقه از لكلر عقب افتاد و راننده فرارى اكثر مسابقه را صدرنشين بود تا اينكه در دورهاى پايانى مكس توانست سبقت بگيرد و اول شود.
قدرت ردبول و فرارى در ايمولا فوق العاده است. سرجيو پرز از رده هفتم به رتبه سوم رسيد و كارلوس ساينز نيز 6 رده كسب كرد و مسابقه اصلى را از جايگاه چهارم شروع خواهد كرد. به اين ترتيب مكس ورستپن به 8 امتياز كامل اسپرينت ريس رسيد و راننده هاى دوم تا هشتم نيز به ترتيب 7 تا 1 امتياز كسب كردند.

راننده های متعددی هم جایگاه ابتدایی خود را از دست دادند. به عنوان مثال کوین مگنسن از رتبه 4 به رده هشتم سقوط کرد، فرناندو آلونسو که از جایگاه پنجم اسپرینت ریس را شروع کرد به رده نهم رسید و سباستین فتل نیز از جایگاه نهم به رتبه سیزدهم تنزل یافت.

نتیجه اسپرینت کوالیفایینگ گرندپری ایمولا 2022
نتیجه اسپرینت کوالیفایینگ گرندپری ایمولا 2022

مسابقه اصلی گرندپری ایمولا 2022

مسابقه اصلى گرندپرى ايمولا مثل هميشه اتفاقات زيادى به همراه داشت. مسابقه در يک پيست خيس شروع شد و در همان ابتداى كار، كارلوس ساينز به دليل برخورد با دنيل ريكاردو از مسابقه خارج شد. با خشک شدن پيست، استراتژى تيم ها تغيير كرد. مكس ورستپن، سرجيو پرز و شارل لكلر صدرنشين بودند و ورستپن اختلاف بسيارى انداخت.

لكلر بارها سعى كرد تا از پرز عبور كند اما موفق نشد تا اينكه فرارى تصميم گرفت برنامه جديدى داشته باشد. لكلر بار ديگر به پيت رفت و با لاستيک هاى سافت برگشت و ردبول ها نيز خيلى سريع جواب استراتژى فرارى را دادند. اين استراتژى نه تنها به كار راننده فرارى نيامد، بلكه يک اسپين بدموقع، لكلر را چند رده عقب انداخت!

در پايان ردبول به راحتى توسط ورستپن و پرز يک و دو كرد و لندو نوريس نيز به رتبه سوم رسيد. جرج راسل چهارم شد، والترى بوتاس به رده پنجم رسيد و شارل لكلر بالاتر از يوكى سونودا، به رتبه ششم بسنده كرد! استن مارتين نيز سرانجام موفق به كسب امتياز در اين فصل شد. سباستين فتل به جايگاه هشتم رسيد و لنس استرول نيز مسابقه را در رتبه دهم به پايان رساند. از نکات جالب و عجیب این مسابقه، لپ شدن لوییس همیلتن توسط مکس ورستپن بود.

نتیجه مسابقه اصلی گرندپری ایمولا 2022
نتیجه مسابقه اصلی گرندپری ایمولا 2022

آخرین وضعیت راننده ها و تیم ها

بعد از سپری شدن 4 مسابقه از فصل 2022 فرمول یک، نگاهی داریم به جدول راننده ها و جدول تیمی این فصل. جالب است که بعد از گذشت 4 مسابقه، تمام تیم ها موفق به کسب امتیاز شده اند. لازم به ذکر است که سباستین فتل در 2 مسابقه ابتدایی فصل حضور نداشت و نیکو هولکنبرگ جایگزین او شد و به همین دلیل در جدول راننده ها، استن مارتین 3 نماینده دارد.

جدول راننده ها

#رانندهتیمامتیاز
1شارل لکلرفراری86
2مکس ورستپنردبول59
3سرجیو پرزردبول54
4جرج راسلمرسدس49
5کارلوس ساینزفراری48
6لندو نوریسمک لارن35
7لوییس همیلتنمرسدس28
8والتری بوتاسآلفا رومئو24
9استبان اکنالپین20
10کوین مگنسنهاس15
11دنیل ریکاردومک لارن11
12یوکی سونوداآلفا تائوری10
13پیر گزلیآلفا تائوری6
14سباستین فتلاستن مارتین4
15فرناندو آلونسوالپین2
16گوانیو ژوآلفا رومئو1
17الکس آلبونویلیامز1
18لنس استرولاستن مارتین1
19نیکو هولکنبرگاستن مارتین*0
20نیکولاس لطیفیویلیامز0
21سباستین فتلاستن مارتین0

جدول تیم ها

#تیمامتیاز
1فراری124
2ردبول113
3مرسدس77
4مک لارن46
5آلفا رومئو25
6الپین22
7آلفا تائوری16
8هاس15
9استن مارتین5
10ویلیامز1

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *