0

فصل 2023 موتوجی پی؛ نتایج و جدول

نتایج فصل 2023 موتوجی پی

فصل 2023 موتوجی پی در حال برگزاری است و در این مطلب به مرور مسابقه های این فصل می پردازیم. این مطلب بعد از هر مسابقه به روز می شود.

آشنایی با فصل 2023 موتوجی پی

تمام 20 مسابقه فصل 2023 موتوجی پی برگزار شد و فصل 2023 به پایان رسید. از این فصل در تمام مسابقات فصل، اسپرینت ریس نیز برگزار شد که شامل امتیازهای مخصوص به خود است. در این مطلب فصل 2023 موتوجی پی را بررسی می کنیم.

در ویدیو زیر می توانید با فرمت اسپرینت ریس فرمول یک و همچنین موتوجی پی آشنا شوید.

تماشای ویدیو در یوتیوب

گرندپری پرتغال؛ فرانچسکو بنیایا با برد فصل جدید را شروع کرد

فصل 2023 موتوجى پى با گرندپرى پرتغال شروع شد و فرانچسكو بنيايا بالاتر از موريک وينيالس و ماركو بتزكى به پيروزى رسيد تا شروع قدرتمندى را تجربه كند. چيزى از شروع مسابقه نگذشته بود كه مارک ماركز با ميگل اوليويرا تصادف كرد و دو مدعى اين مسابقه خيلى زود كنار رفتند.

در ادامه خورخه مارتين كه او هم از تصادف ماركز ضرر ديده بود، از مسابقه خارج شد. بنيايا به چالش كشيده نشد و بعد از اسپرينت ريس، مسابقه اصلى را هم برنده شد تا دوكاتى امسال هم مدعى باشد.

مدافع عنوان قهرمانی، فصل 2023 موتوجی پی را با برد شروع کرد
مدافع عنوان قهرمانی، فصل 2023 موتوجی پی را با برد شروع کرد

گرندپری آرژانتین؛ اولین پیروزی تیم ولنتینو روسی در موتوجی پی

گرندپرى آرژانتين در پيست خيس و بارانى ترماس برگزار شد و همين شرايط مسابقه را تغيير داد. دشوار شدن سبقت گرفتن به كنار، حفظ تعادل هم به چالشى جدى تبديل شد و قربانى گرفت. فرانچسكو بنيايا كه به رتبه دوم رسيده بود، تعادلش را از دست داد تا 20 امتياز از دست بدهد.

ماركو بتزكى كه شنبه هم عملكرد خوبى داشت اما فرصت سوزى نكرد و بالاتر از يوهان زاركو و الكس ماركز به پيروزى رسيد تا ضمن ثبت اولين برد خود در موتوجى پى، اولين پيروزى تيم VR46 كه تيم ولنتينو روسى است را نيز رقم بزند. بتزكى با اين برد به صدر جدول موتورسوارها نيز رفت.

از درخشش يوهان زاركو هم نبايد غافل شد كه مثل مسابقه اول، در دورهاى پايانى خودش را به رده هاى برتر رساند و عملكرد فوق العاده اى از خود نشان داد.

مارکو بتزکی اولین برد تیم ولنتینو روسی در موتوجی پی را رقم زد
مارکو بتزکی اولین برد تیم ولنتینو روسی در موتوجی پی را رقم زد

گرندپری آمریکا؛ سومین برنده مختلف در سومین مسابقه فصل

در حالى كه به نظر مى رسيد شرايط براى پيروزى فرانچسكو بنيايا در كوتا مهيا است و موتورسوار دوكاتى مى خواست بعد از اسپرينت ريس، مسابقه اصلى را هم برنده شود، يک لحظه اشتباه، برد را از مدافع عنوان قهرمانى گرفت و در مسابقه اى كه جک ميلر، الكس ماركز و خورخه مارتين هم DNF شدند، اين الكس رينز بود كه بالاتر از لوكا مارينى و فابيو كوارتارارو به پيروزى رسيد تا هوندا را بعد از 539 روز به برد در موتوجى پى برساند.

الکس رینز برنده گرندپری آمریکا 2023 موتوجی پی شد
الکس رینز برنده گرندپری آمریکا 2023 موتوجی پی شد

گرندپری اسپانیا؛ غلبه دوکاتی بر KTM

گرندپرى اسپانيا فصل 2023 موتوجى پى برگزار شد و در پايان فرانچسكو بنيايا بالاتر از برد بيندر و جک ميلر به پيروزى رسيد تا ضمن كسب دومين برد خود در اين فصل، به صدر جدول موتورسوارها هم صعود كند. ماركو بتزكى كه قبل از اين مسابقه صدرنشين بود، تصادف كرد و بدون امتياز اسپانيا را ترک مى كند. بتزكى حالا پايين تر از برد بيندر، در رده سوم جدول اين فصل قرار گرفت.

فرانچسکو بنیایا دومین برد فصلش را در اسپانیا کسب کرد
فرانچسکو بنیایا دومین برد فصلش را در اسپانیا کسب کرد

گرندپری فرانسه؛ ماركو بتزكى برنده هزارمين گرندپرى تاريخ موتوجى پى

لمان ميزبان هزارمين مسابقه تاريخ موتوجى پى بود و در مسابقه اى جذاب و پراتفاق، اين ماركو بتزكى بود كه با نمايشى فوق العاده، بالاتر از خورخه مارتين و يوهان زاركو به پيروزى رسيد تا به دومين برد خود در فصل 2023 برسد و فصل عالى تيم VR46 را نيز ادامه دهد.
برخورد موريک وينيالس با فرانچسكو بنيايا باعث شد تا صدرنشين فعلى موتوجى پى از مسابقه كنار برود. البته اين تنها اتفاق اين مسابقه نبود و الكس ماركز و لوكا مارينى هم برخورد خطرناكى با يكديگر داشتند.

بدترين لحظه مسابقه اما از دست رفتن سكوى مارک ماركز بود. ماركز در حالى كه دوئل فوق العاده اى با خورخه مارتين داشت و در رتبه دوم بود، تنها در فاصله 2 دور مانده به پايان مسابقه تعادلش رو از دست داد!

ماركو بتزكى برنده هزارمين گرندپرى تاريخ موتوجى پى
ماركو بتزكى برنده هزارمين گرندپرى تاريخ موتوجى پى

گرندپری ایتالیا 2023؛ آخر هفته رویایی پکو بنیایا

گرندپرى ايتاليا با برد يک ايتاليايى در يک تيم ايتاليايى به پايان رسيد. فرانچسكو بنيايا به فصل قدرتمند خود ادامه داد و زودتر از خورخه مارتين و يوهان زاركو از خط پايان موجلو عبور كرد تا به سومين برد خود در اين فصل برسد و صدر جدول موتورسوارها را حفظ كند.
مارک ماركز و الكس ماركز كه هر دو شانس رسيدن به سكو را داشتند، DNF شدند. مارک ماركز هنوز نتوانسته به ثبات لازم برسد و مسابقه پشت مسابقه از دور خارج مى شود. پكو يكى از بهترين آخر هفته هاى ممكن را تجربه كرد؛ پيروزى در مسابقه اصلى، پيروزى در اسپرينت ريس، پول پوزيشن و ثبت سريع ترين دور مسابقه.

پکو بنیایا بهترین آخر هفته ممکن را در ایتالیا تجربه کرد
پکو بنیایا بهترین آخر هفته ممکن را در ایتالیا تجربه کرد

گرندپری آلمان؛ اولین برد خوان مارتین در فصل 2023 موتوجی پی

گرندپرى آلمان با سلطه تاريخى دوكاتى به پايان رسيد؛ براى اولين بار در تاريخ موتوجى پى، 5 رده برتر يک مسابقه متعلق به دوكاتى است. دوئل جذاب و هيجان انگيز خورخه مارتين و فرانچسكو بنيايا با برترى مارتين همراه بود. دورهاى پايانى اين مسابقه فوق العاده بود. بنيايا براى چند دور توانست از مارتين سبقت بگيرد اما موتورسوار 25 ساله اسپانيايى مجددا به صدر برگشت و در آخر تنها با اختلاف 0.06 ثانيه به برترى رسيد!

برند بيندر كه مى توانست به سكو برسد، تعادلش را از دست داد تا يوهان زاركو سوم شود. ماركو بتزكى و لوكا مارينى هم چهارم و پنجم شدند تا هر 5 رده اول به دوكاتى برسد.

خوان مارتین با اختلاف 0.06 ثانیه موفق به شکست فرانچسکو بنیایا شد
خوان مارتین با اختلاف 0.06 ثانیه موفق به شکست فرانچسکو بنیایا شد

گرندپری هلند 2023؛ چهارمین پیروزی پکو بنیایا در فصل 2023 موتوجی پی

برخلاف تمرينات، تعيين خط و اسپرينت ريس كه تمام آن ها متعلق به ماركو بتزكى بود، مسابقه اصلى گرندپرى هلند با برترى پكو بنيايا به پايان رسيد تا صدرنشين جدول موتورسوارها علاوه بر بيشتر كردن اختلاف خود در صدر، به چهارمين بردش در اين فصل برسد. ماركو بتزكى دوم و الكس اسپارگارو سوم شدند. برد بيندر مسابقه رو در رتبه سوم به پايان رساند اما به دليل اينكه در دور پايانى از پيست خارج شد، جريمه شد و سكو را از دست داد!

خورخه مارتين اين هفته به سكو نرسيد و پنجم شد اما هنوز در رتبه دوم جدول كلى قرار دارد. فابيو كوارتارارو كه مسابقه را از رده سوم شروع كرد، بعد از استارت بسيار بد، با يوهان زاركو برخورد كرد و هر دو از دور مسابقه كنار رفتند.

پکو بنیایا موفق به کسب چهارمین برد خود در فصل 2023 موتوجی پی شد
پکو بنیایا موفق به کسب چهارمین برد خود در فصل 2023 موتوجی پی شد

گرندپری بریتانیا 2023؛ اولین پیروزی الکس اسپارگارو در فصل 2023

بعد از تعطيلى تابستان، فصل 2023 موتوجى پى با يک مسابقه جذاب برگشت. پكو بنيايا در همان دورهاى ابتدايى صدرنشين شد و جک ميلر هم على رغم استارت قوى، در ادامه برخورد جزئى داشت و رده هاى بسيارى را از دست داد. ماركو بتزكى در تلاش براى سبقت از بنيايا بود كه تعادل خود را از دست داد و از مسابقه خارج شد.

ستاره سيلوراستون اما الكس اسپارگارو بود كه از رده 12 مسابقه را شروع كرد و رفته رفته خود را به رده هاى برتر رساند. با اينكه تقريبا تمام مسابقه را بنيايا پيشتاز بود، اسپارگارو در دور پايانى از موتورسوار دوكاتى سبقت گرفت و خودش و آپريليا را به بردى شيرين رساند. برد بيندر نيز سوم شد.

اولین برد الکس اسپارگارو در فصل 2023 موتوجی پی
اولین برد الکس اسپارگارو در فصل 2023 موتوجی پی

گرندپری اتریش 2023؛ تکمیل هفته فوق العاده بنیایا

از همان استارت مسابقه اتريش مى شد حدس زد كه پكو بنيايا به سمت پنجمين پيروزى خود مى رود. موتورسوار دوكاتى با استارتى انفجارى از پول پوزيشن، صدرنشين باقى ماند و در ادامه فاصله زيادى با برد بيندر ايجاد كرد تا بدون چالش خاصى برنده گرندپرى اتريش شود. برد بيندر در جايگاه دوم ايستاد و زوج VR46 يعنى ماركو بتزكى و لوكا مارينى در رده هاى سوم و چهارم ايستادند.

پنجمین پیروزی پکو بنیایا در فصل 2023 موتوجی پی
پنجمین پیروزی پکو بنیایا در فصل 2023 موتوجی پی

گرندپری کاتالونیا 2023؛ پرحادثه با طعم تاریخ سازی آپریلیا

گرندپرى كاتالونيا با تصادف هاى سريالى شروع شد. جايى كه ابتدا انيا بستيانينى باعث تصادف چندين موتورسوار شد و در ادامه برخورد برد بيندر با فرانچسكو بنيايا، باعث شد تا صدرنشين فصل 2023، به طرز وحشتناكى تعادل خود را از دست بدهد و مسابقه متوقف شود.

در شروع مجدد مسابقه، دو موتورسوار آپريليا يعنى موريک وينيالس و الكس اسپارگارو خيلى سريع صدرنشين شدند و با اينكه در اكثر دورها وينيالس صدرنشين بود، در پايان الكس اسپارگارو توانست از او سبقت بگيرد و برنده شود. اين اول بار است كه آپريليا در يک مسابقه موتوجى پى، دو سكو كسب مى كند. اين همچنين بهترين نتيجه اين تيم در تاريخ گرندپرى كاتالونيا است.

آپريليا برای اولین بار در يک مسابقه موتوجى پى، دو سكو كسب کرد
آپريليا برای اولین بار در يک مسابقه موتوجى پى، دو سكو كسب کرد

گرندپری سن مارینو 2023؛ آخر هفته بی نقص خورخه مارتین

آخر هفته عالى خورخه مارتين در ست مارينو تكميل شد و موتورسوار پرماک ريسينگ بعد از پول پوزيشن و اسپرينت ريس، مسابقه اصلى را نيز برنده شد و اختلاف خود با صدر جدول موتورسوارها را به 36 امتياز رساند.
ماركو بتزكى و فرانچسكو نيز به ترتيب دوم و سوم شدند. نكته جالب اين مسابقه، رده چهارم دنى پدروسا بود. موتورسوار 37 ساله كه در سال 2018 بازنشسته شد، به عنوان موتورسوار جايگزين براى KTM مسابقه داد و توانست مسابقه را در جايگاه چهارم به پايان برساند.

خورخه مارتین در سن مارینو به پول پوزیشن، اسپرینت ریس و مسابقه اصلی رسید
خورخه مارتین در سن مارینو به پول پوزیشن، اسپرینت ریس و مسابقه اصلی رسید

گرندپری هند 2023؛ پیروزی بتزکی و فرصت سوزی بنیایا

اولين گرندپرى موتوجى در هند بسيار سرنوشت ساز بود. DNF پكو بنيايا شرايط را كامل تغيير داد. ماركو بتزكى از پول مسابقه را شروع كرد و در پايان برنده شد تا همچنان در كورس قهرمانى باقى بماند. خورخه مارتين كه در دور آخر توسط فابيو كوارتارارو به چالش كشيده شد، مسابقه را در جايگاه دوم به پايان رساند و كوارتارارو نيز سوم شد تا سرانجام به سكو برسد.

حالا جدال قهرمانى داغ تر از هميشه است. پكو بنيايا كه در رده دوم مسابقه هند بود، با از دست دادن تعادلش، مى تواند قهرمانى را هم از دست بدهد. او كه در مقطعى 66 امتياز برترى داشت، حالا تنها 13 امتياز نسبت به خورخه مارتين برترى دارد و ماركو بتزكى نيز به 44 امتيازى او رسيده است.

مارکو بتزکی به چهارمین برد خود در فصل 2023 موتوجی پی رسید
مارکو بتزکی به چهارمین برد خود در فصل 2023 موتوجی پی رسید

گرندپری ژاپن 2023؛ مارتین نزدیک تر از همیشه به بنیایا

گرندپرى ژاپن در حالى به پايان رسيد كه پرچم قرمز اجازه مسابقه بيشتر نداد. رقابت خورخه مارتين و پكو بنيايا به اوج رسيده بود كه به دليل بارش شديد باران، مسابقه قطع شد. در ادامه موتورسوارها براى شروع مجدد آمدند اما مسابقه ادامه پيدا نكرد و رده هاى قبل از پرچم قرمز به عنوان نتيجه نهايى درنظر گرفته شدند.

به اين ترتيب خورخه مارتين بالاتر از فرانچسكو بنيايا به پيروزى رسيد تا به تنها سه امتيازى موتورسوار دوكاتى در جدول قهرمانى برسد. مارک ماركز نيز براى اولين بار در اين فصل به سكوى مسابقه اصلى رسيد و در جايگاه سوم ايستاد.

فاصله خورخه مارتین با فرانچسکو بنیایا تنها به سه امتیاز رسید
فاصله خورخه مارتین با فرانچسکو بنیایا تنها به سه امتیاز رسید

گرندپری اندونزی 2023؛ صدرنشینی خورخه مارتین تنها یک روز طول کشید

گرندپرى اندونزى يكى از مهم ترين مسابقه هاى فصل 2023 موتوجى پى بود. در حالى كه اسپرينت ريس با برترى خورخه مارتين به پايان رسيد و او در مسابقه اصلى هم استارت فوق العاده اى داشت و به راحتى اول بود، اما يک لحظه غفلت و از دست دادن تعادل، هزينه سنگينى براى مارتين داشت و او DNF شد.

پكو بنيايا هم استارت بسيار خوبى را تجربه كرد و از DNF هاى مسابقه به خوبى استفاده كرد و خودش را از رده سيزدهم به رتبه هاى بالا رساند و در نهايت با سبقت از موريک وينيالس، به بهترين رده ممكن رسيد. بنيايا بار ديگر به صدر جدول موتورسوارها برگشت و اختلافى 18 امتيازى با خورخه مارتين ايجاد كرد.

خورخه مارتین که بعد از اسپرینت ریس صدرنشین شده بود، تنها یک روز بعد مجددا صدر جدول موتورسوارها را به بنیایا پس داد. موريک وينيالس دوم شد و فابيو كوارتارارو هم براى دومين بار در اين فصل، به سكوى مسابقه اصلى رسيد.

پکو بنیایا از DNF خورخه مارتین بیشترین استفاده ممکن را کرد
پکو بنیایا از DNF خورخه مارتین بیشترین استفاده ممکن را کرد

گرندپری استرالیا 2023؛ اولین برد ژوهان زارکو در موتوجی پی

گرندپرى استراليا احتمالا جذاب ترین مسابقه فصل 2023 موتوجی پی بود. رقابت نزديک موتورسوارها تا لحظه آخر ادامه داشت و در پايان اين ژوهان زاركو بود كه موفق شد براى اولين بار به برد برسد. خورخه مارتين تقريبا در تمام طول مسابقه صدرنشين بود. او به راحتى در استارت خود را از بقيه جدا كرد اما لاستيک سافت او در دور آخر بلاى جانش شد و موتورسوار اسپانيايى يكبار ديگر پيروزى را از دست داد.

ژوهان زاركو با سبقت هاى تماشايى به رده اول رسيد و پكو بنيايا كه در اكثر لحظات مسابقه براى كسب رده چهارم مى جنگيد، از شرايط استفاده كرد و دوم شد. فابيو دى جانتونيو نيز به فرم خوب خود ادامه داد و بالاتر از برند بيندر به سكو رسيد. لازم به ذکر است که به دلیل شرایط نامساعد جوی، اسپرینت ریس گرندپری استرالیا برگزار نشد.

ژوهان زارکو برای اولین بار در موتوجی پی به پیروزی رسید
ژوهان زارکو برای اولین بار در موتوجی پی به پیروزی رسید

گرندپری تایلند 2023؛ نهایت هیجان و نزدیک شدن رقابت

گرندپرى تايلند جايى بود كه هيجان موتوجى پى به اوج رسيد. جدال خورخه مارتين، برد بيندر و پكو بنيايا تا لحظه آخر ادامه داشت و مارتين با هوشمندى خود توانست برنده شود. برد بيندر كه در دورهاى پايانى از مارتين سبقت گرفته بود، مسابقه را در رده دوم به پايان رساند اما به دليل عدم رعايت محدوده پيست، جريمه شد و به رده سوم سقوط كرد تا پكو بنيايا دوم شود.

با پیروزی مارتین در گرندپری تایلند، رقابت فصل 2023 موتوجی پی حساس تر شد
با پیروزی مارتین در گرندپری تایلند، رقابت فصل 2023 موتوجی پی حساس تر شد

گرندپری مالزی 2023؛ اولین برد انیا بستیانینی

بعد از سپرى كردن يک فصل تلخ و پر از مصدوميت، انيا بستيانينى در آخر هفته مالزى قدرتمند ظاهر شد و با برد در مسابقه اصلى، نشان داد كه در يک شرايط عادى مى تواند رقيبى جدى براى مدعى ها باشد. الكس ماركز كه اسپرينت ريس را پيروز شده بود، در رده دوم ايستاد و فرانچسكو بنيايا نيز بالاتر از خورخه مارتين به رده سوم رسيد تا برترى اش در جدول قهرمانى را به 14 امتياز برساند.

تنها 2 مسابقه از فصل 2023 موتوجى پى باقى مانده است: گرندپرى قطر و گرندپرى والنسيا.

اولین برد انیا بستیانینی در دوکاتی در گرندپری مالزی 2023 به دست آمد
اولین برد انیا بستیانینی در دوکاتی در گرندپری مالزی 2023 به دست آمد

گرندپری قطر 2023؛ قهرمانی غیر رسمی بنیایا

گرندپرى قطر كه نوزدهمين مسابقه فصل 2023 موتوجى پى بود، شروع غيرمنتظره اى داشت و قفل كردن خورخه مارتين در استارت، تمام هيجان مسابقه را گرفت چرا كه فرانچسكو بنيايا به سرعت خود را به رده اول رساند و فاصله اش را زياد كرد. هر چه گذشت، خورخه مارتين با مشكلات بيشترى مواجه شد و رده هاى بسيارى را از دست داد اما بنيايا براى پيروزى با فابيو دى جانتونيو رقابت مى كرد و خيالش از كسب امتياز بالا راحت بود.

در پايان فابيو دى جانتونيو بالاتر از پكو بنيايا، برنده گرندپرى قطر شد و به اولين برد خود در موتوجى پى رسيد. با توجه به رده دهم خورخه مارتين، هيجان رقابت قهرمانى تقريبا از بين رفت زيرا فاصله ميان بنيايا با مارتين به 21 امتياز رسيد. با اين حال همچنان رقابت قهرمانى روى كاغذ ادامه دارد و كار به آخرين هفته و والنسيا كشيده شد.

اولین پیروزی فابیو دی جانتونیو در موتوجی پی
اولین پیروزی فابیو دی جانتونیو در موتوجی پی

گرندپری والنسیا 2023؛ دومین قهرمانی پکو بنیایا

با DNF خورخه مارتين در گرندپرى والنسيا، قهرمانى فرانچسكو بنيايا در فصل 2023 موتوجى قطعى شد. بنيايا هفدهمين موتورسوار تاريخ موتوجى پى (مسابقات 500 سى سى) است كه بيشتر از يكبار به قهرمانى اين رقابت ها مى رسد و همچنين سيزدهمين موتورسوارى است كه موفق به قهرمانى متوالى مى شود. با اين نتيجه، دوكاتى براى اولين بار در دو فصل متوالى قهرمان بخش موتورسوارها شد.

پكو بنيايا با نمايشى تماشايى، بالاتر از فابيو دى جانتونيو و ژوهان زاركو برنده گرندپری والنسیا شد تا فصل 2023 و دومين قهرمانى متوالى اش را با پيروزى جشن بگيرد.

فرانچسکو بنیایا برای دومین فصل متوالی قهرمان موتوجی پی شد
فرانچسکو بنیایا برای دومین فصل متوالی قهرمان موتوجی پی شد

نتایج فصل 2023 موتوجی پی

#مسابقهپول پوزیشناسپرینت ریسسریع ترین دوربرندهتیمسازنده
1پرتغالمارک مارکزفرانچسکو بنیایاالکس اسپارگاروفرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی
2آرژانتینالکس مارکزبرد بیندرمارکو بتزکیمارکو بتزکیVR46دوکاتی
3آمریکافرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایاالکس رینزالکس رینزال سی آر هونداهوندا
4اسپانیاالکس اسپارگاروبرد بیندرفرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی
5فرانسهفرانچسکو بنیایاخورخه مارتینمارکو بتزکیمارکو بتزکیVR46دوکاتی
6ایتالیافرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی
7آلمانفرانچسکو بنیایاخوان مارتینیوهان زارکوخورخه مارتینپرماک ریسینگدوکاتی
8هلندمارکو بتزکیمارکو بتزکیخورخه مارتینفرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی
9بریتانیامارکو بتزکیالکس مارکزالکس اسپارگاروالکس اسپارگاروآپریلیا ریسینگآپریلیا
10اتریشفرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایافرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی
11کاتالونیافرانچسکو بنیایاالکس اسپارگاروموریک وینیالسالکس اسپارگاروآپریلیا ریسینگآپریلیا
12سن مارینوخورخه مارتینخورخه مارتینفرانچسکو بنیایاخورخه مارتینپرماک ریسینگدوکاتی
13هندمارکو بتزکیخورخه مارتینمارکو بتزکیمارکو بتزکیVR46دوکاتی
14ژاپنخورخه مارتینخورخه مارتینژوهان زارکوخورخه مارتینپرماک ریسینگدوکاتی
15اندونزیلوکا مارینیخورخه مارتینانیا بستیانینیفرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی
16استرالیاخورخه مارتینخورخه مارتینژوهان زارکوپرماک ریسینگدوکاتی
17تایلندخورخه مارتینخورخه مارتینمارکو بتزکیخورخه مارتینپرماک ریسینگدوکاتی
18مالزیفرانچسکو بنیایاالکس مارکزالکس مارکزانیا بستیانینیدوکاتیدوکاتی
19قطرلوکا مارینیخورخه مارتینانیا بستیانینیفابیو دی جانتونیوگرسینی ریسینگدوکاتی
20والنسیاموریک وینیالسخورخه مارتینبرد بیندرفرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی

جدول فصل 2023 موتوجی پی

در این بخش ابتدا نگاهی داریم به جدول موتورسوارها و سپس جدول تیم ها را بررسی می کنیم.

جدول موتورسوارها

#موتورسوارموتورتیمامتیاز
1فرانچسکو بنیایادوکاتیدوکاتی476
2خورخه مارتیندوکاتیپرماک ریسینگ428
3مارکو بتزکیدوکاتیVR46329
4برد بیندرKTMKTM290
5ژوهان زارکودوکاتیپرماک ریسینگ221
6الکس اسپارگاروآپریلیاآپریلیا ریسینگ206
7موریک وینیالسآپریلیاآپریلیا ریسینگ204
8لوکا مارینیدوکاتیVR46201
9الکس مارکزدوکاتیگریسینی ریسینگ177
10فابیو کوارتارارویاماهایاماها172
11جک میلرKTMKTM163
12فابیو دی جانتونیودوکاتیگریسینی ریسینگ158
13فرانکو موربیدلییاماهایاماها102
14مارک مارکزهوندارپسول هوندا96
15انیا بستیانینیدوکاتیدوکاتی84
16میگل اولیویراآپریلیاRNF76
17آگوستو فرناندزKTMتک 3 ریسینگ71
18الکس رینزهونداال سی آر هوندا54
19تاکاکی ناکاگامیهونداال سی آر هوندا52
20رائول فرناندزآپریلیاRNF51
21دنی پدروساKTMKTM32
22جوان میرهوندارپسول هوندا26
23پل اسپارگاروKTMتک 3 ریسینگ15
24لورنزو ساوادوریآپریلیاآپریلیا ریسینگ/RNF12
25یوناس فولگرKTMتک 3 ریسینگ9
26اشتفان برادلهوندارپسول هوندا
HRC
8
27میشل پیرودوکاتیدوکاتی5
28دنیلو پتروچیدوکاتیدوکاتی5
20کارل کروچلویاماهایاماها3
30ایکر لکوناهوندارپسول هوندا0
تاکومی تاکاهاشیهونداال سی آر هوندا0

جدول سازنده های فصل 2022 موتوجی پی

#سازندهامتیاز
1دوکاتی700
2KTM370
3آپریلیا326
4یاماها196
6هوندا185
دوکاتی برای چهارمین فصل متوالی قهرمان موتوجی پی شد
دوکاتی برای چهارمین فصل متوالی قهرمان موتوجی پی شد

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *