0

جام جهانی بسکتبال 2023

جام جهانی بسکتبال 2023

جام جهانی بسکتبال 2023، نوزدهمین دوره جام جهانی بسکتبال است. در این مطلب نگاهی داریم به جام جهانی بسکتبال 2023 و تیم های حاضر در آن.

اواخر تابستان 2023، جایی است که مسابقات جام جهانی بسکتبال برگزار می شود. در نوزدهمین دوره تاریخ این مسابقات، 32 تیم در 8 گروه به مصاف هم می روند تا قهرمان جهان مشخص شود. در این مطلب ضمن آشنایی با مسابقات، از تیم های حاضر و گروه بندی جام جهانی بسکتبال 2023 می گوییم.

آشنایی با جام جهانی بسکتبال

جام جهانی بسکتبال هر چهار سال یکبار تحت نظر فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) برگزار می شود. این مسابقات، مهم ترین تورنمنت FIBA به شمار می رود. در رشته بسکتبال، جام جهانی بعد از المپیک، بیشترین ارزش را میان مسابقات بین المللی دارد.

32 تیم حاضر در مسابقات جام جهانی بسکتبال، به 8 گروه چهار تیمی تقسیم می شوند. دو تیم برتر هر گروه، به مرحله بعدی صعود می کنند. در اینجا مجددا 4 گروه چهار تیمی تشکیل می شود. شکل گیری این گروه ها به این صورت است که دو تیم برتر مرحله گروهی، با دو تیم برتر گروهی دیگر هم گروهی می شوند (به عنوان مثال دو تیم برتر گروه A با دو تیم برتر گروه B). در اینجا تیم ها فقط با دو تیم دیگری که جدید هستند روبرو می شوند. نتایج دور گروهی به این مرحله هم کشیده می شود و با توجه به آن ها، دو تیم برتر به مرحله یک چهارم نهایی صعود می کنند.

از مرحله یک چهارم نهایی تا فینال، مسابقات تک حذفی برگزار می شود.این رقابت ها علاوه بر مسابقه رده بندی، شامل مسابقاتی برای تعیین تیم های پنجم تا سی و دوم نیز می شود.

جام جهانی بسکتبال هر چهار سال یکبار تحت نظر فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) برگزار می شود
جام جهانی بسکتبال هر چهار سال یکبار تحت نظر فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) برگزار می شود

میزبان جام جهانی بسکتبال 2023

برای اولین بار در تاریخ این مسابقات، سه کشور به طور همزمان میزبان جام جهانی بسکتبال هستند. نوزدهمین دوره این رقابت ها در کشورهای فیلیپین، ژاپن و اندونزی برگزار می شود. فیلیپین و ژاپن قبل از این نیز سابقه میزبانی این مسابقات را داشته اند. جالب است بدانید که در سه دوره متوالی، جام جهانی بسکتبال در قاره آسیا برگزار خواهد شد.

جام جهانی 2019 به میزبانی چین بود، در سال 2023 همانطور که ذکر شد، فیلیپین، ژاپن و اندونزی میزبان هستند و در سال 2027 نیز قطر میزبان این مسابقات خواهد بود.

تیم های حاضر

در حال حاضر این مسابقات با حضور 32 تیم برگزار می شود. برای رسیدن به این تورنمنت، مسابقات مقدماتی در هر قاره برگزار می شود. قاره اروپا 12 نماینده در جام جهانی بسکتبال دارد که بیشتر از هر قاره دیگری است. قاره آمریکا 7 تیم دارد، آسیا و اقیانوسیه که با یکدیگر رقابت می کنند، 7 تیم را راهی جام جهانی می کنند، قاره آفریقا 5 نماینده دارد و کشور میزبان هم به طور خودکار در این مسابقات شرکت می کند. در این دوره، آسیا به دلیل میزبانی، 8 نماینده دارد.

اتفاق جالب و خاصی برای جام جهانی 2023 رخ داد. تیم های ژاپن و فیلیپین به طور خودکار به مسابقات اصلی راه پیدا کردند. با این حال FIBA به دلیل اینکه تیم اندونزی از قدرت چندانی برخوردار نیست، الزام کرد که این تیم به جمع 8 تیم برتر مسابقات آسیا کاپ 2022 صعود کند تا وارد جام جهانی 2023 شود. اندونزی اما در مرحله یک هشتم نهایی شکست خورد و به این ترتیب نتوانست به جام جهانی برسد. برای اولین بار در تاریخ جام جهانی بسکتبال، کشور میزبان در این مسابقات حضور ندارد!

تیم های حاضر در جام جهانی 2023 بسکتبال
تیم های حاضر در جام جهانی 2023 بسکتبال

گروه بندی جام جهانی 2023 بسکتبال

با مشخص شدن تیم های حاضر در مسابقات، قرعه کشی این رقابت ها با قوانین خاصی برگزار شد. ابتدا 8 سید مختلف برای قرعه کشی درنظر گرفته شد. این سیدبندی با توجه به آخرین رنکینگ FIBA انجام شد. فیلیپین به عنوان میزبان اصلی، در سید 1 قرار گرفت و در کنار آن، تیم های آمریکا، اسپانیا و استرالیا نیز در این سید قرار گرفتند. 28 تیم دیگر نیز در سیدهای 2 تا 8 قرار گرفتند.

سیدهای زوج و فرد از یکدیگر جدا شدند تا گروه بندی راحت تر صورت بگیرد. سیدهای 1، 3، 5 و 7 در گروه های A، C، E و G قرار گرفتند و سیدهای 2، 4، 6 و 8 نیز به گروه های B، D، F و H رسیدند. یک قانون دیگر نیز این است که تیم های کنفدراسیون های آمریکا، آفریقا و آسیا و اقیانوسیه، نمی توانند در مرحله گروهی با تیم های هم کنفدراسیونی خود در یک گروه قرار بگیرند. هر گروه باید شامل یک تیم اروپایی باشد و هیچ گروهی نباید بیشتر از دو تیم اروپایی را شامل شود. در پایان، گروه بندی جام جهانی 2023 بسکتبال به شرح زیر است:

گروه بندی جام جهانی 2023 بسکتبال
گروه بندی جام جهانی 2023 بسکتبال

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *