0

رولاند گاروس 2024؛ اولین قهرمانی کارلوس آلکاراس

کارلوس آلکاراس

رولاند گاروس 2024 دومین گرند اسلم فصل به شمار می رود. در این مطلب نگاهی داریم به حواشی و نتایج این مسابقات.

به گزارش اسپورتس نوتس، فصل خاک با گرند اسلم رولاند گاروس اوج می گیرد و به پایان می رسد. طبق سنت فصل تنیس، اوپن فرانسه، دومین گرند اسلم سال به شمار می رود و بعد از آن بازیکنان برای فصل چمن آماده می شوند. رولاند گاروس 2024، صد و بیست و سومین دوره این رقابت ها است و در ادامه نگاهی داریم به این مسابقات.

تاریخ شروع رولاند گاروس 2024

مسابقات رولاند گاروس 2024 از تاریخ 31 اردیبهشت 1403 شروع می شود و در تاریخ 20 خرداد 1403 به پایان می رسد. روزهای ابتدایی برای مراحل مقدماتی است و مراحل اصلی از هفته دوم شروع خواهد شد.

تماشای آنلاین اوپن فرانسه

مثل سایر مسابقات ورزشی می توانید از سایت استرایک اوت برای تماشای زنده و آنلاین بازی ها استفاده کنید. از لینک زیر به طور مستقیم به بخش تنیس سایت استرایک اوت منتقل می شوید و می توانید اوپن فرانسه 2024 را به راحتی تماشا کنید.

معرفی گرند اسلم رولاند گاروس

اپن فرانسه که به یاد خلبان فرانسوی، رولاند گاروس نام گذاری شده، هر ساله در اواخر ماه می و اوایل ماه جون برگزار می شود. با اینکه اوپن فرانسه اولین بار در سال 1891 برگزار شد، اما تا سال 1924 این مسابقات به عنوان گرند اسلم شناخته نمی شد. در اصل این مسابقات قدیمی تر از اپن استرالیا است اما دیرتر از آن به عنوان یک گرند اسلم شناخته شد.

اوپن فرانسه تنها گرند اسلم دنیای تنیس است که در سطح خاک برگزار می شود و این تورنمنت همواره روی همین سطح برگزار شده است. تا سال 1975، رولاند گاروس تنها گرند اسلم تنیس بود که در سطحی به غیر از چمن برگزار می شد. رولاند گاروس دومین گرند اسلم فصل تنیس نیز به شمار می رود.

رولاند گاروس دومین گرند اسلم فصل تنیس به شمار می رود
رولاند گاروس دومین گرند اسلم فصل تنیس به شمار می رود

نحوه برگزاری

بعد از 4 مرحله انتخابی، 128 بازیکن به جدول اصلی مسابقات رولاند گاروس صعود می کنند. مثل سایر گرند اسلم ها، 32 بازیکن برتر رنکینگ ATP سیدهای این مسابقات را تشکیل می دهند و جایگاه آن ها در رده بندی، همان سیدهای مسابقات می شود.

نحوه امتیازدهی

نحوه امتیازدهی در تمام مسابقات گرند اسلم به یک شکل است. امتیازهای این رقابت ها برای بخش مردان، زنان و همچنین بخش دو نفره درنظر گرفته می شود و شامل مراحل انتخابی نمی شود. تمام مسابقات گرند اسلم در نهایت برای قهرمان 2000 امتیاز به همراه دارند که بیشترین امتیاز در فصل تنیس به شمار می رود.

#قهرمانفینالنیمه نهایییک چهارم نهایییک هشتم نهاییراند سومراند دومراند اول
مردان200013008004002001005010
زنان200013007804302401307010

جوایز نقدی

یکی از تفاوت های اصلی مسابقات گرند اسلم، جوایز نقدی این رقابت ها محسوب می شود. مجموع جوایز این تورنمنت به بیشتر از 50 میلیون میلیون یورو می رسد. این جوایز به مسابقات بخش مردان، زنان، دو نفره و دو نفره میکس اهدا می شود. جوایز نقدی بخش مردان و زنان تفاوتی با یکدیگر ندارند.

قهرمان (یورو)فینال (یورو)نیمه نهایی (یورو)یک چهارم نهایی (یورو)یک هشتم نهایی (یورو)راند سوم (یورو)راند دوم (یورو)راند اول (یورو)
2,400,0001,200,000650,000415,000250,000158,000110,00073,000

آشنایی با رولاند گاروس 2024

صد و بیست و سومین دوره گرند اسلم رولاند گاروس در شهر پاریس کشور فرانسه برگزار می شود. مثل سال های قبل، این تورنمنت دومین گرند اسلم فصل تنیس است و فصل خاک با این مسابقات به پایان می رسد. نواک جوکوویچ به عنوان مرد شماره یک تنیس جهان و همچنین مدافع عنوان قهرمانی به این مسابقات می آید و سید یک این رقابت ها به شمار می رود. رافائل نادال، قهرمان 15 دوره رولاند گاروس و رکورددار این مسابقات نیز احتمالا برای آخرین بار به تورنمنت مورد علاقه خود می آید.

رولاند گاروس 2024 احتمالا آخرین باری است که رافائل نادال در اوپن فرانسه به میدان می رود
رولاند گاروس 2024 احتمالا آخرین باری است که رافائل نادال در اوپن فرانسه به میدان می رود

حذف رافائل نادال از رولاند گاروس 2024

همانطور كه پيشبينى مى شد، ماجراجويى رافائل نادال در رولاند گاروس 2024 طولى نكشيد و او در اولين بازى خود 0-3 مغلوب الكساندر زورف شد تا شايد براى هميشه با گرند اسلم مورد علاقه اش خداحافظى كند. نادال بسيار بهتر از بازى هاى اخير خود ظاهر شد ولى زورف در اين لحظه حريف سختى براى او بود. شايد اگر يک حريف آسان تر در اين مرحله به مصاف نادال مى رفت، او مى توانست به دور دوم برسد و رفته رفته بهتر شود اما زورف چالش فوق العاده سختى بود كه در بدترين زمان با نادال روبرو شد.

اين تنها چهارمين باخت نادال در 106 مسابقه او در رولاند گاروس است. او هيچگاه در راند اول اوپن فرانسه شكست نخورده بود و قبل از اين نيز تنها دوبار در راند اول مسابقات گرند اسلم حذف شده بود. نادال بارها اعلام كرد كه هنوز تصميم نهايى براى بازنشستگى نگرفته و به همين دليل نيز قيد مراسم ويژه رولاند گاروس را زد. با اين حال شايد اين آخرين حضور او در اپن فرانسه باشد و ديگر پادشاه خاک را در پاريس نبينيم.

حذف رافائل نادال از رولاند گاروس 2024
حذف رافائل نادال از رولاند گاروس 2024

انصراف نواک جوکوویچ از رولاند گاروس 2024

نواک جوكوويچ، مرد شماره يک تنيس جهان، به دليل پارگى مينيسک، مجبور به كناره گيرى از ادامه رولاند گاروس 2024 شد. جوكوويچ قرار بود در مرحله يک چهارم نهايى به مصاف كسپر رود برود. با انصراف جوكوويچ، او در رده بندى جديد رنكينگ ATP، رتبه اول را از دست خواهد داد و يانيک سينر مرد شماره يک تنيس جهان مى شود. اكنون به طور قطع، بازيكن جديدى قهرمان اپن فرانسه مى شود و اولين قهرمانى خود در رولاند گاروس را تجربه خواهد كرد.

نواک جوكوويچ خیلی سریع از ناحيه مينيسک تحت جراحى قرار گرفته و نزديک به يک ماه نمى تواند فعاليت شديد داشته باشد. با اين شرايط، رسيدن او به ويمبلدون سخت به نظر مى رسد و ريسک زيادى هم به همراه دارد. همه چيز به ريكاورى و شرايط نوله بستگى دارد و حتى نمى توان حضور او در المپيک را هم قطعى دانست. با اين حال، به نظر مى رسد كه او جهت آمادگى براى المپيك، از سومين گرند اسلم فصل نيز انصراف دهد!

انصراف نواک جوکوویچ از رولاند گاروس 2024
انصراف نواک جوکوویچ از رولاند گاروس 2024

فینال رولان گاروس 2024

در اولين بازى از نيمه نهايى رولاند گاروس 2024، اين كارلوس آلكاراس بود كه موفق به شكست 2-3 يانيک سينر شد تا براى اولين بار به فينال اوپن فرانسه برسد و در مجموع سومين حضور خود در فينال مسابقات گرند اسلم را تجربه كند. يانيک سينر كه در رده بندى جديد ATP به رنک 1 مى رسد، اولين شكست خود در مسابقات گرند اسلم سال 2024 را تجربه كرد.

در دومین بازی نیز الكساندر زورف با شكست 1-3 كسپر رود، براى اولين بار به فينال رولاند گاروس رسيد و حريف كارلوس آلكاراس در ديدار نهايى شد. بعد از يو اس اپن 2020، اين دومين بارى است كه زورف به فينال يک گرند اسلم مى رسد.

زورف و آلكاراس كه عصر يكشنبه بايد به مصاف هم بروند، تا به امروز 9 بار مقابل يكديگر قرار گرفته اند كه سهم تنيسور آلمانى 5 برده بوده و آلكاراس هم در 4 بازى پيروز شده است. اين دو در يک چهارم نهايى اپن فرانسه 2022 نيز به مصاف هم رفتند كه زورف 1-3 برنده شد.

تقابل الکساندر زورف و کارلوس آلکاراس در فینال اوپن فرانسه 2024
تقابل الکساندر زورف و کارلوس آلکاراس در فینال اوپن فرانسه 2024

اولین قهرمانی کارلوس آلکاراس در رولاند گاروس

در چارچوب فينال رولاند گاروس2024، كارلوس آلكاراس موفق به شكست 2-3 الكساندر زورف شد تا براى اولين بار قهرمان اوپن فرانسه شود و تعداد قهرمانى هايش در مسابقات گرند اسلم را به عدد سه برساند. آلكاراس حالا در 21 سالگى، قهرمانى در سه گرند اسلم و سه زمين مختلف را تجربه كرده است.

اين چهاردهمين عنوان قهرمانى دوران حرفه اى اين اعجوبه اسپانيايى است. در طرف ديگر، الكساندر زورف براى دومين بار در فينال يک گرند اسلم شكست خورد. او مانند يو اس اوپن 2020، در اين فينال نيز جلو بود اما نتوانست گام آخر را محكم بردارد و همچنان در حسرت قهرمانى در گرند اسلم باقى ماند.

اولین قهرمانی کارلوس آلکاراس در رولاند گاروس
اولین قهرمانی کارلوس آلکاراس در رولاند گاروس

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید