0

فینال 2024-2023 لیگ NBA

فینال NBA

فینال 2024-2023 لیگ NBA میان بوستون سلتیکس و دالاس موریکس برگزار شد. نگاهی داریم به این سری.

به گزارش اسپورتس نوتس، بوستون سلتیکس با قهرمانی در کنفرانس شرق و دالاس موریکس با قهرمانی در کنفرانس غرب، راهی فینال 2024-2023 لیگ NBA شدند. این اولین بار است که این دو تیم در فینال به مصاف هم می روند. نگاهی داریم به این سری.

بوستون سلتیکس قهرمان کنفرانس شرق NBA

با پيروزى در بازى چهارم و تكميل سوئيپ اينديانا پيسرز، بوستون سلتيكس براى دومين بار در سه فصل اخير و براى بيست و سومين بار در تاريخ پرافتخار خود، راهى فينال NBA شد. سيد 1 كنفرانس شرق، يكى از بهترين و كامل ترين تركيب هاى ممكن را دارد و در طول پلى آف نيز ستاره هاى اين تيم رفته رفته بهتر شدند و حالا با آمادگى كامل پا به فينال مى گذارند.

جيلن براون كه در تابستان گذشته، گران ترين قرارداد تاريخ NBA را به امضا رساند، به عنوان ارزشمندترين بازيكن فينال كنفرانس شرق انتخاب شد. جيسن تيتم هم حالا در فرم خوبى به سر مى برد و نبايد از درک وايت، جرو هاليدى و البته ال هورفرد هم غافل شد كه تاثير فراوانى دارند.

بوستون سلتیکس برای دومین بار در سه فصل اخیر راهی فینال NBA شد
بوستون سلتیکس برای دومین بار در سه فصل اخیر راهی فینال NBA شد

دالاس موریکس قهرمان کنفرانس غرب NBA

بعد از 13 سال و براى سومين بار در تاريخ، دالاس موريكس راهى فينال NBA شد. پوينت گارد تيم قهرمان سال 2011، اين بار به عنوان سرمربى، موريكس را به فينال برد. اين بار هم يک اروپايى نقش اول تيم را برعهده دارد و رهبر دالاس است. لوكا دانچيچ كارنامه فوق العاده اش در 25 سالگى را بهتر از قبل كرد و در ششمين فصل حضور خود در NBA، ضمن كسب عنوان ارزشمندترين بازيكن فينال كنفرانس غرب، راهى فينال شد. دانچيچ هر چه از پلى آف گذشت بهتر شد و در فينال به اوج خود رسيد.

نبايد از كايرى اروينگ غافل شد. او وقتى به دالاس آمد، به نظر زوج خوبى براى لوكا نمى آمد و نرسيدن به پلى آف نيز بيشتر اين موضوع را پررنگ مى كرد اما در فصل 2024-2023 همه چيز تغيير كرد و كايرى شد همان ورژن قدرتمند و جذابى كه همه را به وجد مى آورد. اين زوج را بگذاريد كنار تريدهاى درست و منطقى موريكس. بازيكنانى همچون پى جى واشينگتن و دنيل گفرد از تيم هايى ضعيف به دالاس آمده و سرنوشت ساز شدند. درک جونز جونير در موريكس احيا شد و درفت درک لايولى چه قدر هوشمندانه از آب درآمد!

دالاس موریکس به فینال 2024-2023 لیگ NBA صعود کرد
دالاس موریکس به فینال 2024-2023 لیگ NBA صعود کرد

مرور فینال 2024-2023 لیگ NBA

تیم های بوستون سلتیکس و دالاس موریکس به فینال فصل 2024-2023 لیگ NBA رسیدند و ایستگاه پایانی پلی آف فصل 2024-2023 NBA را برگزار می کنند.

بازی اول؛ بوستون سلتیکس 107-89 دالاس موریکس

اولين بازى فینال 2024-2023 لیگ NBA با برترى 89-107 بوستون سلتيكس به پايان رسيد. ميزبان در اين بازى 9 بلاك ثبت كرد كه برابر است با تعداد اسيست هاى موريكس! بازگشت كريستپس پورزينگس، بهترين خبر براى بوستونى ها بود و او كمک فراوانى به تيمش كرد. در طرف ديگر، دالاس راه حلى براى مهار او نداشت و حتى 30 امتياز لوكا دانچيچ نيز موثر نبود!

بوستون سلتیکس برنده بازی اول فینال 2024-2024 لیگ NBA
بوستون سلتیکس برنده بازی اول فینال 2024-2024 لیگ NBA

بازی دوم؛ بوستون سلتیکس 105-98 دالاس موریکس

ديدار دوم فينال NBA نزديک تر از بازى اول دنبال شد ولى در پايان، بازى تيمى و دفاعى كه سلتيكس را در تمام فصل از بقيه تيم ها جدا كرده بود، باعث پيروزى 98-105 بوستون سلتيكس شد تا شاگردان جو مازولا با برترى در هر دو بازى خانگى، راهى دالاس شوند. جرو هاليدى در اين بازى 26 امتياز (11 از 14فيلدگل)، 11 ريباند و صفر ترن اوور به ثبت رساند و نقش پررنگى در اين برد ايفا كرد.

بازی سوم؛ دالاس موریکس 99-106 بوستون سلتیکس

در بازى سوم فينال NBA، بوستون سلتيكس مجددا به پيروزى رسيد تا كار را 0-3 كند و در يک قدمى قهرمانى قرار بگيرد. مهمان اختلاف زيادى ايجاد كرد اما موريكس در پايان بازى ران عجيبى زد و اختلاف را كاهش داد. لوكا دانچيچ فول اوت شد (6 خطا) و سلتيكس اجازه نداد تا كامبک ميزبان تكميل شود. حالا تنها يک برد ديگر، سلتيكس را به جام هجدهم مى رساند.

بازی چهارم؛ دالاس موریکس 122-84 بوستون سلتیکس

در بازى چهارم فينال NBA، دالاس موريكس موفق به شكست 84-122 بوستون سلتيكس شد تا از سوئيپ فرار كند و به اولين برد خود در فينال برسد برترى 38 امتيازى موريكس در اين بازى، سومين برترى بزرگ در تاريخ فينال NBA به شمار مى رود!

بعد از 13 شكست متوالى، كايرى اروينگ سرانجام براى اولين بار از سال 2021 برابر بوستون سلتيكس به پيروزى رسيد!
بعد از 13 شكست متوالى، كايرى اروينگ سرانجام براى اولين بار از سال 2021 برابر بوستون سلتيكس به پيروزى رسيد!

بازی پنجم؛ بوستون سلتیکس 106-88 دالاس موریکس

با پيروزى برابر دالاس موريكس در بازى پنجم، بوستون سلتيكس در مجموع 1-4 به برترى رسيد و بعد از 16 سال قهرمان NBA شد. اين هجدهمين عنوان بوستونى ها است كه بالاتر از ليكرز، سلتيكس را مجددا به تنهايى به پرافتخارترين تيم تاريخ NBA تبديل مى كند. بعد از درخشش در پلى آف و كسب عنوان ارزشمندترين بازيكن فينال كنفرانس شرق، جيلن براون به عنوان Finals MVP نيز رسيد و ارزشمندترين بازيكن فينال لقب گرفت.

بوستون سلتیکس برای هجدهمین بار قهرمان NBA شد
بوستون سلتیکس برای هجدهمین بار قهرمان NBA شد

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید